V posledních letech sledujeme na českém trhu silný vzestup prodeje elektrovozidel, a to především díky domácí oblíbenosti mladoboleslavské značky Škoda. Na prvním místě prodejů EV se totiž v naší domovině umístil vůz Citigo iV a to s téměř dvojnásobným počtem prodaných kusů před vozy značky Tesla. S produkcí Citigo iV ale Škoda skončila, nahradí ho vůz Enyaq a později i další elektrické modely na nové platformě MEB. Patriotismus a výběr elektromobilu jdou ruku v ruce i v jiných Evropských státech, např. ve Francii je s velkým náskokem před Teslou nejprodávanějším elektrovozidlem Renault Zoe. Celkově jsou mezi Evropany nejpopulárnější Tesla Model 3, Nissan Leaf, a Renault Zoe a to jak v celkovém počtu registrovaných vozidel, tak i v počtu nově registrovaných.
Přestože se podíl elektrovozidel v ČR zvyšuje, pokulháváme stále za ostatními evropskými státy a to především v otázkách podpory. Pro srovnání německá vláda si klade za cíl mít do roku 2030 na německých silnicích až 10 milionů elektromobilů a 1 milion dobíjecích stanic, proto rozběhla velice štědrý dotační program (u vozidel s cenou do 40 000 € lze získat dotaci 9000 € na plně elektrické vozidlo a 6750 € na hybridní a u vozidel s cenou do 65 000 € dotaci 7,000 € na plně elektrické vozidlo a 5625 € na hybridní), oproti tomu v České republice dotační programy na nákup elektrovozidla určené běžným občanům vůbec nejsou.
Německo je vedoucí země co do celkového počtu prodaných EV, nevyrovná se ale stále v jiných ohledech Norsku. Tato skandinávská země s populací lehce překračující 5,4 milionů obyvatel hlásí více než 60% podíl eklektických aut mezi všemi nově registrovanými vozidly. Na elektromobily se v Norsku nevztahují dovozní cla ani DPH. Majitelé elektrických aut jsou osvobozeni od mýtného, poplatků za registraci vozidla a mohou využívat městská bezplatná parkoviště, která jsou vyhrazena pouze pro elektromobily. Protože Norsko vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů, zejména z vodních či větrných elektráren, je provoz tohoto typu aut skutečně bez emisí a jediné emise vznikají při samotné výrobě vozidla.
Někoho může od koupi stále odradit cena nebo nedostatek nabíjecích stanic, výhody pořízení elektrovozidla ale určitě převažují nevýhody. A s elektromotory se vracíme vlastně zpět ke kořenům. Víte, že první elektromobil byl sestaven půlstoletí před prvním automobilem se spalovacím motorem?
☰ Seznam článků